perjantai 17. syyskuuta 2010

Kirkkovaalit lähestyvät

Paavi vierailee Brittein saarilla -

Huolimatta hurraavista kansanjoukoista, kritiikin sana on saanut mediassa sijansa:
Glasgown katuhaastatteluun vastannut nainen piti paavia rikollisena: Miksi?
Koska oli vaikuttanut siihen, että pedofililiatutkimuksissa viivyteltiin.

Meillä Suomessakin on kirkon piirissä esiintynyt lasten hyväksikäyttöä.
Suviseurojen aikaan asia oli kesällä esillä ja keskustelun mukaan asiaa pidettiin myös
vanhalaestodialaisten kesken vakavana. Ehkä keskustelu on jo vaikuttanut ilmapiiriin, joka oli avautumassa:

kun kuitenkin tällaiset väärinkäytökset ovat tapahtuneet pitkässä ajansaatossa, pitää miettiä syitä, syitä syviä ja syitä hitaaseen ilmituloon:

Eihän meillä! Pois se meistä! Kauhea tapahtuu muualla?
Mutta: Meilläkin! Emme ole ulkopuolella, emme ole yläpuolella.

Uuden piispan vihkiäiset olivat ilon päivä.
Toisiko uusi keskustelu, naisten avaama keskustelu, meillä uusia välineitä
asioiden käsittelyyn. Uutta solidaarisuutta, uutta asennetta vaikeuksien käsittelyyn:

Kun ajattelen ihmiskauppaa, lasten pakkotyötä, lasten hyväksikäyttöä, oli se sitten täällä
tai kaukana, tarvitsen ajatteluuni käsitteitä. Pelkkä arkikieli ei aina riitä.
Englanniksi sanomme ABUSE, tullee latinasta, väärinkäyttö.

Jokainen haluaa olla tarpeellinen, osata, osata vastata kysymyksiin, koski ne sitten itseä tai muita. Tarpeellinen ei ole sama, kuin olla toisen välineenä.
Olla tarpeellinen itselleen, toteuttaa itseään, osaamisiaan ja lahjakkuuksiaan-

- Toisen tekeminen onnelliseksi on yhteiskunnallinen teko. Jos vähennämme kärsimystä, lievennämme hätää, olemme osallisia. Talouden ja kulttuurin rakenteisiin on vaikea puuttua -
laivat kääntyvät hitaasti. Ajatuksen voima ei riitä, mutta ajatuksen muuttuminen on tarpeellista, jotta havaitsemme asiayhteydet, jotta havaitsemme, miten alistamisrakenteet toimivat; miten valtamekanismit heikon ja vahvan välillä toimivat.
käsitteet, alistaminen, alentaminen, altistaminen, ovat kaikki sitä.
Asenteen muutos, sisäinen muutos, transformaatio, vaikka ihmisoikeuskatsannon kautta, on myös kestävää sosiaalista ja kulttuurista kehitystä, itsessään.

Hierarkiset rakenteet alistavat, väärinkäyttö alentaa ihmisarvoa, jonka pitäisi olla itseisarvo, ei kenenkään alamaisena olo. Uskontokin saattaa altistaa osapuolet. Yhteisöllisyyden rakentuminen on tärkeää: mutta yhteisön tulee saada happea, saada hengittää.
Jos yhteisö on umpinainen, ei sen sisällä paha olo parane. Uskonnon tulisi olla kuin raikas vesi, se juottaa janoisen, se tuo raikasta vettä. Vesi vaihtuu. ..... uskonnossakin on uusiutumisen mahdollisuus- Kirkkokin on vallankäyttäjä, olen sanonut jossain slouganissa:
" Kirkko on kapitalisti, joka käyttää valtaa, alistaa matalapalkkaisia naisia, käyttää vapaaehtoisvoimia, ja raiskaa luontoa "- kovia sanoja - kirkko on moraalinen laitos, siksi
sitä kohtaan valtaapitävänä pitää olla myös tiukka - odotukset ovat kovat -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti